hope

hope
reaching for the sky

Wednesday, February 9, 2011

cikgu sentap~~~

ASSALAMUALAIKUM    
     Cute betul muka teacher ni kan? hahaha, biasa la cikgu marah, marah kan tanda sayang, tapi what if the anger is beyond limit? sentap mak nak.. saya x pernah lagi r kene marah teruk2 ngan cikgu (budak baik katakan, seriously) tapi lau cikgu marah mesti ada reason kan? whether the bad attitude of the student or the achievement of the student does not reach expectation. or sindrom wanita moden sekarang, dengan PMS la, tension dengan status ANDARTU la.. haha sory teacher, joking~
        cakap pasal expectation, x dapat dinafikan expectation seorg guru berbeza mengikut jenis murid dan jenis sekolah.ye, JENIS SEKOLAH. semua mesti faham expectation mengikut jenis murid, murid yg lebih tinggi IQ, cikgu expect akan sentiasa consistent kecemerlangannya, n murid yg rendah sedikit akan setimpal expectation itu terhadap keupayaan diri mereka.
          expectation mengikut jenis sekolah pulak, sekolah2 berasrama penuh lebih tinggi expectation dari segi akademik berbanding sekolah harian. sekolah2 agama lebih tinggi expectation dari segi akhlak berbanding sekolah kebangsaan. hakikatnya, walaupun dalam sekolah berasrama penuh, masih ada pelajar yang kurang cemerlang, x kira dari segi attitude atau academic. so, relevan ke kalau seorang cikgu memberi expectation yg sama untuk satu sekolah? hmm susah nk faham ke? macam ni, katakan pelajar sekolah itu kebanyakan pelajar2 yang cemerlang dan sempurna, tapi terdapat segelintir pelajar yg kurang cemerlang, patut ke cikgu2 memandang rendah pelajar tersebut hanya kerana markah mereka kurang baik berbanding rakan2?
            jadi, apa effect expectation di atas terhadap pelajar? lambat laun, pelajar akan berasa lebih tertekan untuk memenuhi expectation tersebut. jika para pelajar bijak menggunakan tekanan itu untuk lebih berjaya, pasti mereka akan maju. tapi bagaimana pula dengan pelajar yg x pandai menguruskan tekanan? mereka akan berasa rendah diri, x setaraf, dan bagi saya ini antara punca pelajar mula bertindak liar. tindakan2 mereka ibarat SOS that tell everyone of us they got problem.
           antara dialog biasa pelajar berasrama penuh:
      "kamu pelajar terpilih untuk masuk sekolah ni, tapi kelakuan kamu langsung x sesuai untuk sekolah ni"
      "cikgu x sangka pelajar asrama penuh boleh melakukan benda2 mcm ni"
      "kata saja pelajar2 pandai, tapi perangai mcm hantu, cikgu xkan masuk kelas kamu lagi!"
    see? hakikatnya, pelajar dimana2 sama saja, pelajar juga seorang remaja xkira la dia bersekolah dimana.
xpatut kalau cikgu memandang pelajar sekolah berasrama penuh sebagai sempurna. betulkan persepsi itu, dan berikan pendekatan yg lebih baik.. minta maaf dan wallahualam~
    

No comments:

Post a Comment